Dnes je čtvrtek 18. dubna 2024., Svátek má Valérie
Počasí dnes 8°C Dešťové přeháňky

Dítě není zmenšenina dospělého, potřebuje speciální péči

Dítě není zmenšenina dospělého, potřebuje speciální péči
zdroj: ulekare.cz

Zájem o online konzultace s lékaři z týmu uLékaře.cz v posledních měsících významně vzrostl. Od 7. dubna 2020 se služba navíc rozšířila o tým praktických lékařů pro děti a dorost v první linii. Jejich zapojení je součástí plánů pro vylepšení služeb uLékaře.cz, které vznikají jak na základě zpětné vazby od pacientů, jimž služby pomáhají, tak i lékařů a zdravotních sester, kteří služby doručují.

Donedávna byli praktičtí lékaři pro děti a dorost zapojeni do online poradny v rámci týmu specialistů, reagovali tedy na dotazy týkající se dětí až poté, co jim byly předány některým z praktických lékařů pro dospělé. „Jelikož dětský pacient není zmenšený dospělý a péče o něj je zcela odlišná, rozhodli jsme se přednostně doplnit první linii lékařů v poradně právě o dětské lékaře. Nyní můžeme podávat odborné rady maminkám i větším dětem s jistotou té nejkvalitnější péče,“ říká Barbora Korandová, která vede kliniku uLékaře.cz.

Výhody online konzultace? Malé pacienty může chránit, adolescentům zaručuje anonymitu
Konzultační tým v současnosti čítá 12 praktických lékařů pro děti a dorost. Mezi nimi je také MUDr. Tereza Filová, která vysvětlila motivaci pro své profesní zapojení do poradny uLékaře.cz takto: „Myslím, že v dnešní době je nezbytné, abychom také my, lékaři, šli s dobou a přesunuli se i do virtuálního poradenství, když je to možné. Celkově to pomůže zdravotnímu systému, s mnohými potížemi stačí poradit na dálku, a pacient tak nemusí hodiny čekat v čekárně u lékaře s dalšími nemocnými lidmi. Zvláště u dětských pacientů se pak často stává, že přicházejí do ordinace s drobnou vyrážkou, ale domů si odnášejí virovou nálož.“

Tým dětských lékařů v prvním měsíci provozu služby zodpověděl 274 dotazů. Rodiče nejčastěji konzultují prostřednictvím poradny kožní problémy svých dětí. Mnoho adolescentů se pak ptá na „choulostivá“ témata, jelikož se bojí s problémy přijít k lékaři osobně, zatímco do poradny uLékaře.cz společně s dotazem pošlou fotku a vše je naprosto anonymní. „Pro mě osobně je práce pro poradnu velmi přínosná, jelikož mám možnost reagovat na širokou škálu dotazů a řešit konkrétní klinické situace. Donutí mě to vždy následně sáhnout po knize a nastudovat si konkrétní kapitolu. Výborná je také zpětná vazba pacienta, jestli mu odpověď pomohla,“ dodává MUDr. Tereza Filová.

Jak to chodí uLékaře.cz
V první linii těch, kdo odpovídají na dotazy uživatelů, jsou tedy od dubna letošního roku jak praktičtí lékaři pro dospělé, tak praktičtí lékaři pro děti a dorost. Praktický lékař na základě popsaných zdravotních potíží doporučí, je-li to třeba, ještě konzultaci se specializovaným lékařem.

Dotazy související se zdravotními potížemi dítěte rodiče zadávají v online poradně prostřednictvím „chytrého“ formuláře, který podle uvedeného roku narození pacienta rozpozná, že jde o dítě, a dotaz přiřadí ke zodpovězení dětskému lékaři.

S vyhledáním specialisty a objednáním na konzultaci s ním či na specializované vyšetření pomáhají zdravotní sestry, které jsou nedílnou součástí týmu uLékaře.cz. Největší poptávka je po vyhledání dermatologa, ortopeda, očního či zubního lékaře, služba ale dokáže pomoci například i se zajištěním alergologického vyšetření nebo psychologické pomoci.

Lékaři v první linii odpovídají na dotazy pacientů během předem domluvených směn. K dispozici jsou každý den, včetně večerních hodin, víkendů a svátků. Nejedná se ale o pohotovostní péči, na to je třeba dávat pozor. Pokud řešíte cokoliv akutního, například bolest břicha v kombinaci s horečkou u malého dítěte, pak není vhodné ptát se v online poradně. V urgentních případech je nutné co nejdříve vyhledat dětského praktického lékaře nebo zamířit na dětskou pohotovost.

Zdroje:
Inzerce